Penikkatauti

Päivitetty: 3. syysk.

Mikä on penikkatauti?


Penikkataudilla tarkoitetaan puhekielessä yleensä kipua säären alueella, etenkin säären sisäpuolella. Englanniksi käytetään termiä ’medial tibial stress syndrome’ (MTSS). Vaiva on erityisen yleinen juoksijoilla sekä armeijassa työskentelevillä ja kipuilee siis usein juuri hölkätessä/juostessa. Kipu tuntuu yleensä sääriluun keskisisäosassa sekä sen alapuolella noin viiden sentin alueella ja voi olla myös kosketusarka.



Mistä penikkatauti johtuu?


Penikkatauti syntyy yleensä liiallisen ja liian nopean kuormanlisäyksen seurauksena. Esimerkkinä äkillinen harjoittelumäärän nostaminen, vaikkapa juoksemisen. Myös juoksu- tai kävelytekniikan yhtäkkinen muuttaminen voi aiheuttaa ongelmia. Tyypillisen säärikivuista kärsivän tapaa usein keväisin, kun lumien sulattua juoksuharrastus aloitetaan usein kerralla varsin pitkillä lenkeillä.

Tällä hetkellä tarkkaa syytä penikkataudille ei tunneta, vaikka useita teorioita löytyykin. Penikkataudista kärsivillä on havaittu muun muassa kipeän säären luuntiheyden muutoksia (ajatellaan siis, että kyseessä voisi olla sääriluun rasitusvamma). Lisäksi säärikipuisilta voi löytyä kipeän jalan puolelta nilkan toiminnan muutoksia sekä lihasheikkoutta varsinkin pohkeen seudulta. Riskitekijät ovat kuitenkin suurilta osin vielä epäselviä.



Miten penikkatautia voi hoitaa?


Penikkataudissa oleellisinta on hallita harjoitusmääriä, kuten juoksukilometrejä ja lenkkikertoja. Sopivaa harjoittelumäärää ei voida kuitenkaan yleistää, sillä ne ovat jokaisella tietysti yksilöllisiä. Satunnaiset säärikivut ovat yleisiä ja paranevat usein nopeasti lyhyelläkin levolla. Voimaharjoittelu on tyypillinen tapa aloittaa säären kuntoutus. Harjoitteet keskittyvät yleensä alavartalon lihaksiin, kuten juuri sääriin, pohkeisiin sekä lantionseudun lihaksiin. Kivunlievitystä haetaan usein esimerkiksi hieronnasta.

Penikkatauti ei ole vaarallinen vaiva, mutta voi pitkittyessään aiheuttaa välillä pidempiäkin treenitaukoja. Pidemmän treenitauon jälkeen kannattaa aloittaa rauhassa ja lisätä harjoittelun määrää pikkuhiljaa.

Mikäli säären ongelmat eivät mene itsestään levolla ohi, kannattaa hakeutua ammattilaisen vastaanotolle. Vastaanotolla pyritään selvittämään kipujen juurisyyt, minkä jälkeen kuntoutus voidaan aloittaa.


Ilari Keckman

Osteopaatti, urheiluhieroja, kouluttaja

Flexus Terveyspalvelut


Ajanvaraus: www.flexus.fi/ajanvaraus



Lähteet


1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7602098/


2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31098646/